Právo na vaší straně

Téměř půl milionu získali cestující jako odškodnění za zpožděný let

13.11.2018

AKTUALITY

Skupina cestujících získala jako odškodnění za zpožděný let ze Singapuru přes 480 000 Kč. Na finanční kompenzaci 600 € na osobu vznikl cestujícím nárok na základě nařízení Evropské rady a parlamentu. Odškodnění jim bylo i díky spolupracujícímu právníkovi vyplaceno za 5 měsíců od zpožděného letu.

Početná skupinka 31 cestovatelů měla zakoupené letenky ze Singapuru do Londýna, kde byl plánovaný přestup na let do Vídně. Plánovaný přílet do Londýna byl v 5 ráno druhého dne, kvůli zpoždění v Singapuru však cestující doletěli až o půl deváté dopoledne. Kvůli zpoždění navíc museli cestující do Vídně letět jiným letem, protože původně navazující let nestihli, do cílové destinace tak dorazili s více než šestihodinovým zpožděním.

Chcete získat odškodnění za zpožděný let?

Jeden ze skupinky cestujících několik dní po návratu zjistil, že za zpožděný let jim může náležet odškodnění, a obrátil se jménem celé skupiny na spolupracujícího právníka ze společnosti Vaše nároky.cz, která pomáhá kompenzace v letecké dopravě cestujícím získat. „Potvrdilo se, že let ze Singapuru do Londýna byl na příletu zpožděn o 3:18 minut, jelikož vzdálenost mezi letištěm odletu a příletu je 10 888 km, cestujícím vznikl nárok na 31x600 EUR,“ komentuje případ spolupracující právník, který případ zpožděného letu převzal k řešení.

Nárok na odškodnění cestujícím vzniká na základě Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004. Toto nařízení se vztahuje na všechny lety, které jsou operovány leteckými společnostmi z Evropské unie, Norska, Islandu a Švýcarska, a na lety, které z těchto destinací odlétají. Nárok na finanční kompenzaci vzniká v případě, kdy je let zpožděný o více než 3 hodiny a důvodem zpoždění nejsou tzv. mimořádné okolnosti.

Mimořádnou okolností, kdy klient na peněžní náhradu nemá nárok, je například nepřízeň počasí, stávka zaměstnanců letecké společnosti, či nepokoje v cílové destinaci. Jedná se o situace, které letecká společnost nemohla ovlivnit. Naopak, pokud je let zpožděn například kvůli technické závadě na letadle nebo nedostatku personálu letecké společnosti, nárok na odškodnění cestujícím vzniká.

Jelikož byl u mých klientů let zpožděn kvůli technické závadě, konkrétně kvůli výměně elektrické jednotky, nárok na finanční kompenzaci vznikl,“ komentuje případ skupiny cestující ze Slovenska spolupracující advokát.

„Při zpoždění letu nad 3 hodiny je dle nařízení EU možné žádat paušálně stanovenou kompenzaci, která se pohybuje od 250 do 600 EUR v závislosti na letové vzdálenosti,“ objasňuje spolupracující advokát. Výše nároku je následující:

  • 250 € – let kratší než 1 500 km
  • 400 € – let delší než 1 500 km v rámci EU, Norska, Islandu a Švýcarska nebo mimo EU při letu v rozmezí 1 500 – 3 500 km
  • 600 € – let delší než 3 500 km

Na základě výše zmíněného zaslal spolupracující právník z Vaše nároky.cz za 31 cestujících předžalobní výzvu, která byla adresována letecké společnosti, u které ke zpoždění letu došlo. Dopravce oprávněnost nároku nerozporoval, proto cestujícím vyplatil odškodnění ve výši 482 081 Kč, což odpovídalo 18 600 €.

Tuto finanční kompenzaci mohou za podobné problémy v letecké dopravě žádat všichni občani EU.

Chcete také získat odškodnění za zpožděný let?

Stačí když vyplníte online dotazník!

Pokud chcete o odškodnění za zpožděný let vědět více, podívejte se zde → Kdy máte nárok na odškodnění při zrušení či zpoždění letu?