Právo na vaší straně

Reklamace/e-shopy: Chybně uvedená cena

24.12.2015

Klamavá reklama

Dobrý den, mám dotaz . Chtěl jsem zakoupit na oslavu nějaký alkohol a zavítal jsem na jedny webové stránky. Na stránkách měli nabídku whisky 0,7l za 1 Kč. Objednal jsem jich 10 ks na dobírku a mám potvrzenou objednávku -Vzápětí mi přišel mail:Dobrý den,vámi objednané zboží není skladem. Objednávka zrušena. Je vše v pořádku? Pokud já udělám chybu, zaplatím za ni.DěkujiV.H.

Dobrý den,

první stěžejní otázkou v tomto případě je, zda došlo k platnému uzavření kupní smlouvy. Dle § 1732/2 občanského zákoníku se katalogová nabídka (tedy i nabídka v eshopu) považuje za nabídku s výhradou vyčerpání zásob. Pokud by tedy vyjádření obchodníka, že zboží nemá k dispozici, bylo pravdivé, k uzavření kupní smlouvy nedošlo. Pokud je však vyjádření klamavé (obchodník se pouze snažil zastřít svou chybu a zboží skutečně na skladě měl), mohlo k platnému uzavření kupní smlouvy dojít.

Zde je ovšem nasnadě další otázka, a to, zda v případě nabídky uskutečněné obchodníkem je možné uvažovat o vážnosti projevu vůle. Pokud se nejednalo o speciální akci či podobnou okolnost, kde by mohlo být předpokládáno, že by opravdu whisky za uvedenou cenu mohla být nabízena, jednalo se ze strany obchodníka o zřejmý omyl a nešlo tedy o platné právní jednání.