Letecká doprava:Náhrada nákladů za zrušený let
8.5.2015
Dobrý den,včera 7.5. jsme měli letět v poledne z Vídně do Říma. Protože na římském letišti o půlnoci vypukl požár, nepřijímalo žádné lety. Je mi jasné, že tato událost je mimořádná a let.společnost za to nemůže. Spíš by mně zajímalo chování prodejce letenek, který určitě musel vědět, že letiště nepřijímá, nechali nás odjet svým autobusem z Brna do Vídně. O zrušení letu jsme se dozvěděli 2 hodiny před odletem, když jsme přišli na odbavení. Po tel.dotazu mně řekli, že si to musím vyřídit ve Vídni. Všechna volná místa v letadlech byla obsazena, mohli jsme letět druhý den, Protože jsme letěli do Říma jen na prodloužený víkend, tuto nabídku jsme odmítli. Nemělo smysl přiletět do Říma v podstatě na jeden a půl dne. V neděli brzo ráno bychom museli zpět. Student agency nám odmítla i přebukování zpáteční jízdenky na autobus.Museli jsme si ji znovu koupit . V Brně nám peníze za tu původní na neděli sice vrátili, ale se storno poplatkem. Peníze za letenky nám zatím taky nevrátili, protože si to prý musí ověřit u let.společnosti. Na jejich popud jsem to ověřoval už ve Vídni a řekli mně, že to není žádný problém.V hotelu v Římě mně sdělili, že si peníze stejně z karty strhnou, ikdyž jsme tam nepřiletěli, protože ve smlouvě s poskytovatelem ubytování to tak je. Pokud o ně příjdeme dělá to cca 12000,- Kč.Snad se s nimi domluvím na nějakém jiném termínu za zvýhodněnou cenu. Naše vícenáklady se už teď pohybují okolo 1700,- Kč a já bych se rád poradil, jestli prodejce letenek postupovala správně a nemám nárok na vrácení aspoň části peněz. Předem děkuji odpověď
Dobrý den,
pokusím se na Váš dotaz odpovědět z hlediska jednotlivých nároků.
Zcela správně uvádíte, že v případě mimořádné okolnosti, jakou je požár letiště, nevzniká leteckému dopravci povinnost paušální kompenzace za zrušení či zpoždění letu. Nicméně i tak je letecká společnost v případě zrušení letu povinna vrátit Vám pořizovací náklady letenky či nabídnout Vám vhodné přesměrování (jiný let), přičemž máte možnost volby mezi těmito dvěma způsoby řešení nastalé situace. Ve Vašem případě samozřejmě již připadá v úvahu pouze vrácení pořizovací ceny letenky.
Co se týče autobusové přepravy, zde nemůže být přepravci kladeno za povinnost informování o skutečnostech vztahujících se k letecké přepravě, která se řídí samostatnou smlouvou. Jakkoli dle uvedeného předpokládám, že jste i letenky zakupoval přes prodejce letenek, je nutno konstatovat, že v případě letecké přepravy je prodejce letenek pouze zprostředkovatelem, její odpovědnost je tedy značně omezená. Samozřejmě v případě, kdy prodejci letenek bylo známo, že cestujete až do Říma, mohla Vás o mimořádné okolnosti vztahující se k letu informovat, to však pouze nad rámec její zákonné povinnosti. Taková povinnost by musela vyplývat ze smlouvy uzavřené mezi Vámi a prodejcem letenek či jeho obchodních podmínek.
V případě ubytování v hotelu se pak, vzhledem k tomu, že bylo ubytování zakoupeno zvlášť, právní vztah řídí výhradně smlouvou uzavřenou mezi Vámi a poskytovatelem ubytování. Pokud zde nebyla sjednána možnost stornování ubytování, bohužel nárok na vrácení nákladů na ubytování Vám nenáleží.
Zpět do Letecká doprava