Právo na vaší straně

Pojišťovny: Proplacení škody

3.12.2015

Krácení pojistného plnění

Dobrý den. Přepravní služba P... poškodila při přepravě ze servisu TV (monitor). Věc byla pojištěna, ale P... (pojišťovna) odmítá zaplatit plnou škodu vzhledem ke stáří věci. TV je stará cca 5 let a po odečtení amortizace mi bylo nabídnuto proplacení 20% původní hodnoty. Podle § 2969 - Občanského zákoníku č. 89/2012 Sb a nálezu Ústavního soudu sp. zn. II. ÚS 2221/07 ze dne 19. března 2008 by ale měla být zaplacena plná škoda (cena za opravu, případně pořízení náhradního TV). Je postup P... (pojišťovny) správný. Je možné se na vás obrátit se žádostí o pomoc?Děkuji za odpověď.M. J.

Dobrý den,

škoda se hradí uvedením v předešlý stav, popřípadě náhradou v penězích. Co se týče elektrotechniky, její cena každým rokem klesá, tudíž se dá předpokládat, že TV stará 5 let skutečně ztratila hodně na hodnotě. Nedá se tedy očekávat, že by Vám jako náhrada byla poskytnuta původní cena TV, nebo jako náhrada nová TV.

Adekvátní náhrada tedy bude taková, která odpovídá obvyklé ceně. Obvyklou cenou se rozumí cena, která by byla dosažena při prodejích stejného, popřípadě obdobného majetku nebo při poskytování stejné nebo obdobné služby v obvyklém obchodním styku v tuzemsku ke dni ocenění.

Můžete tedy zkusit zjistit například na internetu, za kolik se Vaše televize se stejným stářím a vlastnostmi prodávala a v takové výši by Vám přiměřeně měla být poskytnuta náhrada.

Pokud snad trváte na opravě věci, oprava věci by Vám samozřejmě měla být proplacena.