Právo na vaší straně

Reklamace/e-shopy: Reklamační lhůta 60 dní

15.5.2015

Nedodržení reklamační lhůty

Dobrý den,dne 20.9.2013 jsem si u prodejce zakoupila mobilní telefon Nokia Lumia 520. Dne 3.2.2015 jsem šla mobil reklamovat (zapnul se režim letadlo a nešel vypnout).Mobil vrátili ten samý den.Dne 13.4.2015 jsem šla mobil opět reklamovat,s tím,že tentokrát jej pošlou do servisu a musím vyplnit reklamační list-servisní příjemku.Mobil stále nemám a včera když jsem tam byla a sdělila jim,že už je to víc jak 30dní a ať mi vrátí peníze,že chci odstoupit od smlouvy,tak mi prodejce sdělil,že oni na to nemají 30 dní,ale 60dní a prý sem jim to podepsala.Přiznám se,že jsem si toho v reklamačním listě nevšimla,ale i kdybych si toho všimla a ohradila se proti tomu,tak vzhledem k přístupu prodejce by mi tu reklamaci nevzali,mají to takto předtištěné na všech reklamačních listech kde mají napsáno:Poučení-spotřebitel se s prodávajícím dohodl na prodloužení lhůty na vyřízení reklamace ze 30 na max.60 dní-zákazník svým podpisem při přijetí souhlasí s plným zněním servisní příjemkyŽádné poučení ani dohoda mezi námi nevznikla (ba naopak,paní která telefon přebírala řekla,že telefon budu mít do týdne),protokol jsem podepsala protože jsem musela,jinak by nevzali telefon na reklamaci.A vzhledem k tomu,že už je to druhá reklamace s podobným problémem (tentokrát se tel.po pár sekundách stále dokola restartoval a chtěl PIN)tak jsem požadovala vrácení peněz a bylo mi sděleno,že když je chyba softwaru tak peníze nevrací,že mám smůlu.Chtěla jsem se zeptat co s tím můžu dělat,jakým způsobem mám situaci řešit.Vzhledem k jejich přístupu a moji nespokojenosti chci odstoupit od smlouvy a vrátit peníze.Vím,že po 30 dnech nevyřízené reklamace je to porušení a mám právo odstoupit,ale nechtějí se se mnou vůbec bavit s tím,že jsem jim podepsala 60 dní,na jednu stranu,ano měla jsem si vše náležitě přečíst,ale na druhou stranu kdybych si toho všimla a řekla,že jim,že to nepodepíšu,nevezmou mě mobil na reklamaci.Dívala jsem se dnes na diskuzní fóra a zjistila,že těchto nebo podobných případů je hodně. Děkuji moc za odpověď a přeji krásný den

Dobrý den,

vždy je nutné si předem řádně prostudovat, co podepisujete. Prokázat, že mezi Vámi a obchodníkem žádná dohoda o prodloužení lhůty na vyřízení reklamace nebyla, je v takovém případě prakticky nemožné. Nicméně s ohledem na skutečnost, že se jedná o obvyklou obchodní praktika tohoto obchodníka, může jít o omezování spotřebitelských práv ze strany prodejce a je vhodné se obrátit na příslušný dozorový orgán (tj. ČOI), který může obchodníka za uvedené jednání sankcionovat. ČOI však není oprávněna jakkoli řešit Vás občanskoprávní spor.

Z hlediska Vašeho nároku by se u soudu dala namítat neplatnost výše zmíněného „ujednání“ a soud by dle mého názoru této námitce vzhledem k výše uvedenému mohl vyhovět. S odkazem ust. § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, bych proto trval na tom, že marné uplynutí 30 denní lhůty je považováno za podstatné porušení smlouvy a v souladu s ust. § 2106 zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, podle kterého podstatné porušení kupní smlouvy zakládá kupujícímu právo od smlouvy odstoupit, bych u prodejce trval na odstoupení od smlouvy a vrácení kupní ceny. V případě, že si bude prodejce trvat „na svém“, Vám nezbyde, než se obrátit na příslušný soud. Jelikož tyto Vaše zkušenosti s uvedeným obchodníkem nejsou ojedinělé, bylo by vhodné zvážit s dalšími poškozenými podání hromadné žaloby.