Právo na vaší straně

Reklamace/e-shopy: Sryté vady vozidla

15.7.2016

Reklamace vozidla z autobazaru

Dobrý den, potřeboval bych radu: ve středu 15.6. 2016 jsem zakoupil v autobazaru HP CARS ČR s.r.o. v Praze 10, ul. Ovesná č. 7, obytný automobil Peugeot 280 L, r.v. 1988, za částku 95.000,-Kč. Původní cena byla 99.900,-Kč, ale protože šel špatně vyřazovat 5. rychlostní stupeň, dostal jsem slevu 5.000,-Kč, kdy jsem počítal s tím po upozornění odborníkem, že je zřejmě poškozený 5. synchron, s výměnou převodovky v ceně do 10.000,-Kč. V kupní smlouvě je také výslovně uvedeno: „Špatně vyřazuje pátý převodový stupeň“, což jsem vedl v patrnosti. Následující dne tj, 16.6. 2016 jsem jel s výše uvedeným vozem na evidenční kontrolu na STK Nymburk, ul. Maršála Koněva č. 660/44. Asi po 20 km jízdy se vozidlo stalo v rychlosti nad 60 km/h totálně neovladatelné, pro vibrace vozu do stran. Po dojetí sníženou rychlostí pod 50 km/h na zmiňované STK Nymburk, jsem požádal technika, jestli by mi nezkontroloval stav podvozku z výše uvedených příčin. Technik ihned po pohledové kontrole na „kanálu“ ihned zjistil, že vůz má na zadní nápravě uhnilý nosník zadní listové pružiny /v předu/ s tím, že se do něj listová pružina úplně propadá. Což mi na místě ukázal, levý nosník byl rovněž značně zrezlý a ve špatném stavu. Provedl jsem si fotografickou dokumentaci snilého-totálně zrezivělého nosníku a zjistil jsem, že byl na několika místech špatně svařen, o čemž musel původní majitel vědět. Vzhledem k těmto závažným skutečnostem, jsem oslovil majitele autobazaru pan Hašlara, který mi řekl, že majitel dal vůz do bezva stavu a o uhnilých nosnících nic neví. Měl jsem pocit, že se zřejmě znají. Poté kontroval slovy, že kdo si koupí „babičku“ musí s tím počítat, že si to nechá každý opravit sám. Cena opravy obou nosníku, které se neprodávají jako díl, ale musí se vyrobit je kolem 10.000,-Kč. Osobně jsem nepočítal s náklady na opravu 20.000,-Kč, ale jen s běžnou údržbou a s ní spojenými výdaji, na oleje, filtry, rozvodový řemen v částce kolem 3.000,-Kč. Kontaktoval jsem proto majitele autobazaru a sdělil mu zásadní skrytou závadu na podvozku s tím, že vozidlo mu přivezu zpět, dle mého názoru se jedná o havarijní stav. Majitel souhlasil, po příjezdu jsem čekal asi 30 minut, nežli se mi začal věnovat, ač byl v kanceláři přítomen a v družném hovoru s „přísedícími“ prodejci mi dával najevo jaký zájem má o řešení vzniklé situace. Poté se mi věnoval cca 30 vteřin, kdy jsem mu sdělil, že chci peníze hned zpět. Na toto mi odpověděl, že žádné nemá, protože právě kupuje nebo koupil dodávky. Poté řekl své sekretářce, ať napíše komisi. Po další hodině čekání přede mne velmi slušná paní sekretářka položila komisní smlouvu, s tím že pro mě zprostředkují prodej bez provize, prý se po vozidle ptalo již více zájemců, čímž zopakovala slova majitele. V nové kupní komisní smlouvě však stálo, že já jsem prodávající a oni jsou zprostředkovatelé s tím, že tato smlouva se uzavírá na dobu neurčitou. Smlouvu jsem odmítl podepsat a odešel z kanceláře ven za majitelem, který se šel nezávazně ven bavit, kde jsem mu opakoval svůj požadavek na vrácení peněz. Ten mi opět tvrdil, že peníze nemá, ač byl o závadě na vozidle informován ihned druhý den po zakoupení jedním z jeho zaměstnanců panem Fišerem. Domnívám se, že vozidlo s tak zásadními závadami je absolutně neprodejné a komisní smlouvou mě chtěl majitel jen donutit, abych si nechal vůz opravit na vlastní náklady a odvezl si jej. V opačném případě by vůz zřejmě zůstal stát na ploše autobazaru několik měsíců či pár let... Opravu fatální závady odmítl zohlednit a z větší části uhradit. Obytný vůz jsem proto ponechal v autobazaru s klíči pro případného zájemce, kde bych však nechtěl vystupovat jako majitel, tedy jen podle kupní smlouvy vůz není přihlášený ani pojištěn. Doklady mám při sobě, ORV, TP, obě smlouvy, protokol o evidenční kontrole a dokonce i protokol o STK prohlídce ze dne 3.9. 2015 s tím, že vozidlo má pouze lehké závady…Jaké jsou šance na vymahatelnost. Mnohokrát děkuji za odpověď . S pozdravem F. J.

Prodávající odpovídá za vady, které má vůz k okamžiku předání, a to i kdyby se projevily později. V případě, že se do šesti měsíců od převzetí projeví vada, má se za to, že zde byla již v okamžiku koupě. Kupující má právo na to, aby byly předvedeny funkce vozu a aby byl překontrolován. Prodávající ale není odpovědný za závady uvedené v kupní smlouvě a zároveň za vady očividné a za vady, které vznikly běžným opotřebením. Pokud byste se rozhodl reklamovat vadu vozidla, autobazar musí prokázat, že vada na voze vznikla až po předání vozidla, a taková vada neodpovídá míře používání nebo opotřebení vozidla. Závěrem je nutné uvést, že prodávající odpovídá toliko za vady skryté, v daném případě by se zřejmě dalo uvažovat o tom, že při obvyklé prohlídce by vada byla odhalena, pokud se jednalo o očividně prorezlé nosné části. V takovém případě autobazar za vady neodpovídá a měly být před nákupem při běžné pozornosti odhaleny.