Právo na vaší straně

Reklamace/e-shopy: Vrácení peněz za myčku

17.12.2015

Neuznaná reklamace

Měla bych dotaz, zda mohu požadovat vrácení peněz za myčku, která koroduje. Myčku máme asi půl roku a začala se na ni objevovat rez. Poslali jsme společnosti, od které jsme ji koupili, reklamaci s formami a popisem problému a s žádosti o dodání nového zboží nebo vrácení peněz. Od společnosti nám však přišla drzá odpověď, že si za korozi můžeme sami, protože jsme dostatečně nepoužívali prostředky pro údržbu myčky. Mají pravdu? Jak máme prosím dále poustupovat? Myčka sice funguje, ale dali jsme za ni nemalé peníze, tak jsme předpokládali, že to nebude šmejd.

Dobrý den,

podle zákona o ochraně spotřebitele je prodávající povinen reklamace přijímat a vyřizovat je ve lhůtě 30 dnů od jejich uplatnění, pokud jste se nedohodli na lhůtě delší. Vždy je také povinen Vám předat reklamační protokol, ve kterém bude především uvedeno, jaké zboží a kdy bylo reklamováno a jakým způsobem byla reklamace vyřízena. Z Vašeho dotazu není zcela zřejmé, zda Vás prodávající o vyřízení reklamace vyrozuměl v zákonné lhůtě. Pokud tomu tak nebylo, máte právo odstoupit od kupní smlouvy. Prodávající je pak povinen Vám vrátit peníze a Vy jemu zboží. Pokud s vyřízením reklamace nesouhlasíte, je nutné obrátit se na soud, zde bude patrně nutné i vypracování znaleckého posudku.

Bez znalosti konkrétních detailů nemohu posoudit, čím mohla být koroze způsobena, a jestli je reklamace oprávněná. Obecně platí, že pokud např. není dodržen postup, který je kupujícím předepsán, či který je doporučen v návodu (což může být právě špatná údržba), reklamace oprávněná není. Pokud by reklamace oprávněná byla, nemyslím si, že zakládá právo na odstoupení od smlouvy či vrácení peněz, neboť vada nemá vliv na funkčnost myčky. V úvahu spíše přichází oprava věci, dodávka věci náhradní či sleva z kupní ceny.