Při zpoždění zavazadla chtějte proplatit nejnutnější potřeby

Úplně stejně, jako dochází ke zpoždění letu, může dojít i ke zpoždění zavazadla. Prvním příznakem je to, že se ho nedočkáte u výdejového pásu, čekání pak může trvat dny i týdny. Co dělat při zpoždění zavazadla a na co máte nárok?

 

Jak reklamovat zpožděné zavazadlo

První věc, kterou je nutné při zpoždění zavazadel udělat přímo na letišti, je vyplnění speciálního protokolu o nepravidelnosti při přepravě zavazadel (tzv. Property Irregularity Report – PIR). Pak už nezbývá než čekat.

Dopravci většinou zpožděná zavazadla zdarma dopraví na adresu vašeho pobytu nebo k vám domů. Než se tak ale stane, máte nárok nakoupit si nejnutnější věci, které máte v kufru a bez kterých se neobejdete, a nechat si je následně proplatit.

Vyplnění protokolu na letišti ale ještě neznamená reklamaci! Náhradu za zpožděné zavazadlo můžete dostat pouze v případě, že do 21 dní od zpožděného doručení zavazadla pošlete písemně dopravci reklamaci a žádost o proplacení nákladů. Pokud tuto lhůtu prošvihnete, nemáte už na kompenzaci za zpožděná zavazadla nárok.

 

Co si můžete nakoupit?

Pozor, dopravce vám je povinen proplatit pouze náklady za nezbytné potřeby, bez kterých byste se po dobu zpoždění zavazadla neobešli. Typicky se tak jedná o základní ošacení nebo hygienické potřeby.

Náklady musí být vynaložené účelně, je tak pravděpodobné, že drahé značkové oblečení nebo hodinky vám dopravce neuzná.

Pozor také na situaci, kdy cestujete z dovolené domu. Jen těžko budete dopravci vysvětlovat, že to tričko jste si museli koupit, protože doma žádné nemáte.

Pokud bylo zpoždění zavazadla způsobeno vyšší mocí, kterou nemohl dopravce ovlivnit, nemusí vám náklady proplatit vůbec. Jestliže už si ale cokoliv nakoupíte, pečlivě si uschovejte účtenky!

 

Příliš dlouhé zpoždění = ztráta

Pokud je vaše zavazadlo zpožděno už více než 21 dní, je považováno za ztracené. V takovém případě můžete až do dvou let žádat o finanční náhradu zavazadla i veškerého jeho obsahu. Zároveň platí, že maximální výše může být kolem 35 tisíc korun (záleží na kurzech měn).

 

Odmítá dopravce náklady proplatit?

Pomůžeme vám! Jestliže je hodnota zakoupených věcí v případě zpoždění zavazadla více něž 5000 Kč nebo vám letecká společnost kufr zcela ztratila, zadejte prosím případ na našich webových stránkách. Zdarma posoudíme, na co máte nárok.

ZADAT PŘÍPAD ZDARMA

Zpět na seznam
Starši: Pojištění mobilního telefonu většinou platí jen na nepředvídatelné poškození