5 nejčastějších otázek k reklamacím, u kterých se vyplatí znát odpověď

Z dotazů našich klientů a poškozených zákazníků, kteří se na nás obrátili kvůli neuznané reklamaci, jsme vybrali 5 nejzajímavějších, na které je dobré znát odpověď. Vaše neznalost práv u reklamace může být pro nepoctivého obchodníka zlatým dolem. Nenechte se prosto zbytečně okrást o peníze a přečtěte rady našich právníků.

 

 

1 . Po 30ti dnech chtějte peníze zpět!

Reklamoval jsem televizi, které po půl roce přestal fungovat zvuk. Televizi jsem oproti dokladu o reklamaci odevzdal na prodejně elektra. Více než měsíc a půl se však nic nedělo. Navštívil jsem proto prodejnu osobně, pracovníkem elektra mi však bylo sděleno, že reklamace nebyla uznána a že TV za pár dní zašlou zpět. Mohu se nějak bránit?

ODPOVĚĎ PRÁVNÍKA

Ve Vašem případě máte nárok odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněz. Obchodník totiž pochybil tím, že Vám reklamaci nevyřídil ve třiceti denní lhůtě. Prodejce je ze zákona povinen reklamaci vyřídit bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 30 kalendářních dnů, pokud tak neučiní, má zákazník právo odstoupit od smlouvy, i když je například později jeho reklamace zamítnutá.

 

2. Záruční doba se reklamacemi prodlužuje!

3. listopadu 2013 jsme si zakoupili pračku, na pračce se však se po roce objevila závada. Dvakrát jsme pračku reklamovali a dvakrát byla měsíc v servisu. Ani jedna reklamace však nebyla uznaná z důvodu, že se údajně v opravě závada neprojevila. Potřetí jsme pračku reklamovali 1. 12. 2015, na prodejně nám ji však nechtěli vzít na záruční opravu z důvodu, že, jestliže servis posoudil minulé reklamace jako neuznané, neprodlužuje se záruka o dobu, kdy byla pračka v opravě. Postupuje prodejce správně?

ODPOVĚĎ PRÁVNÍKA

V tomto případě je právo na Vaší straně. Po dobu, co je předmět reklamace v servisu, neběží jeho záruční doba, a to i v případě, že předmět nakonec opraven nebyl a reklamace nebyla uznána. Do záruční doby se nepočítá doba od uplatnění práva z odpovědnosti za vady až do doby, kdy kupující po skončení opravy byl povinen věc převzít. Dne 1. 12. 2015 tedy měl být výrobek standardně přijat k opravě.

 

3. Třikrát a dost!

Již potřetí půjdu reklamovat tablet, kvůli tomu, že mu špatně funguje zvuk. Reklamace mi byla dvakrát uznána a tablet nemám ještě ani rok a půl. Závada se před několika dny projevila znovu. Mám nárok na vrácení peněz?

ODPOVĚĎ PRÁVNÍKA

Občanský zákoník zakotvuje nárok na odstoupení od kupní smlouvy a vrácení peněz právě i z důvodu opakovaného výskytu vad. Opakovaným výskytem vad se pak dle soudní judikatury rozumí reklamace třech vad stejných nebo čtyř vad různých. Samozřejmě se vždy musí jednat o reklamace uznané. Jestliže tedy jdete reklamovat tablet pro třetí stejnou vadu a prodejce reklamaci uzná jako oprávněnou, můžete odstoupit od kupní smlouvy a prodejce Vám musí vrátit peníze.

 

4. Do 14 dní nemusíte uvádět důvod!

Přes internet jsme si koupili slunečník. Po sestavení jsme však zjistili, že nám absolutně nevyhovuje, protože se otáčí kolem své osy. Chtěli jsme proto ještě ten den odstoupit od smlouvy a slunečník co nejdřív odeslat zpět. Prodávající nám ale sdělil, že to není možné, protože slunečník nemá žádnou závadu, proto jej nelze reklamovat a že tedy nemá důvod odstoupení od smlouvy přijmout. Co můžeme dělat?

ODPOVĚĎ PRÁVNÍKA

Jestliže jste zakoupili zboží na internetu, máte podle zákona právo odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněz. Učinit tak můžete do 14 dní, přičemž není Vaší povinností uvádět důvod odstoupení. Tato lhůta slouží zejména k tomu, že si na internetu nelze zboží detailněji prohlédnou či tzv. osahat, jako je běžné v kamenném obchodě. Vhodné je tedy upozornit, že se toto zákonné ustanovení vztahuje pouze na zboží zakoupené přes internet.

 

5. Za poškozenou věc neplaťte!

Objednali jsme si telefon přes e-shop. Mobil však přišel bez ochranných folií a poškrábaný, navíc po cca hodině přestal úplně fungovat. Během 24 hodin jsme proto telefon zaslali zpět i s odstoupením od smlouvy. Od prodejce nám však po několika dnech přišlo vyjádření, že odstoupení od smlouvy uzná pouze ve chvíli, kdy zaplatíme opravu telefonu (cca 1 200 Kč), přičemž tvrdil, že on telefon odeslal v pořádku, tudíž poškození jsme museli provést my. My máme ale k dispozici fotografie, které dokazují, že telefon v takovém stavu již přišel. Jak dále postupovat?

ODPOVĚĎ PRÁVNÍKA

Jestliže máte důkazy o tom, že Vám telefon došel již poškozený, zašlete je prodejci a trvejte na odstoupení od smlouvy. Protistraně samozřejmě nic neplaťte a naopak trvejte na tom, aby Vám byly vráceny Vaše peníze. Pokud by však prodejce stále neuznával Váš nárok, obraťte se na právníka. Většina obchodníků na výzvu od právního zástupce reaguje zcela jinak, než na výzvy běžného občana, a často vrátí peníze zpět bez nutnosti soudu.

Zpět na seznam
Novější: Vše ohledně nemoci z povolání
Starši: Nenechte se napálit e-shopem!