Jak získat odškodnění za problémy v letecké dopravě aneb co dělat když…
24.7.2019
Chcete vědět, co musíte udělat, abyste zvýšili šanci, že vám bude vyplacena finanční kompenzace při komplikacích v letecké dopravě? Co dělat, když… se dozvíte níže.
Nárok na odškodnění při zrušení nebo zpoždění letu, případně při problémech se zavazadlem, je ukotven ve směrnici EU a cestující mohou získat až tisíce eur.
Co dělat, když vám zruší let?
Nárok na kompenzaci při zrušeném letu vzniká pouze, pokud vám o zrušení dá dopravce vědět méně něž 14 dní dopředu (to znamená, že se o zrušeném letu dozvíte například 7 dní před původně plánovaným odletem). SMS zprávu či email, ve kterém vás letecká společnost o zrušení letu informovala, nemažte.
Pokud se o zrušení letu dozvíte až v letištní hale, vyfoťte si letištní tabuli s informacemi o zrušeném letu. A dále vyhledejte zástupce nebo přepážku příslušného dopravce a trvejte na vydání potvrzení o zrušení letu i s odůvodněním. O toto potvrzení můžete požádat i přímo letiště.
Za zrušený let můžete mít nárok na odškodnění 250 – 600 € na osobu a navíc by vám měla letecká společnost vrátit peníze za letenku nebo zajistit náhradní let. Žádejte kompenzaci přímo po letecké společnosti nebo zajištění odškodnění za zrušený let přenechte nám. Stačí vyplnit online formulář.
Co dělat, když je váš let zpožděný na příletu o 3 hodiny a více?
Stejně jako při zrušení letu si velice ulehčíte žádost o kompenzaci, pokud najdete odpovědného pracovníka letecké společnosti a necháte si napsat zdůvodněné potvrzení o zpoždění. Případně o potvrzení požádáte odpovědného pracovníka letiště.
Bude se určitě hodit, i pokud si vyfotíte letištní tabuli, na které je napsána doba zpoždění vašeho letu.
Uchovejte si letenky a případně i palubní vstupenky, aby bylo nevyvratitelné, že jste se zpožděným letem skutečně letěli.
Všimněte si, zda ostatní lety odlétají se zpožděním nebo načas.
Podobně jako u zrušeného letu můžete mít nárok na 250 – 600 €. Vyplňte online formulář a žádejte o kompenzaci za zpožděný let skrz naší společnost.
Co dělat když, jste nestihli navazující let?
Pokud letíte s přestupem, doporučujeme si zkontrolovat, zda máte let v rámci jedné rezervace. Nebojte se na to zeptat i na oddělení zákaznické péče letecké společnosti. Jestliže jste si zakoupili samostatné letenky a kvůli zpoždění nestihnete navazující let, nárok na kompenzaci nevzniká.
Pro zpožděný let s přestupem v rámci jedné rezervace (tedy, pokud do cílové destinace dorazíte o více než 3 hodiny později) platí stejné nároky jako při zpožděném letu, postupujte proto stejně.
Co dělat, když se vám zpozdil nebo ztratil kufr?
Již na letišti, kdy zjistíte, že se vám zpozdil kufr, vyplňte Property Irregularity Report (PIR) – tzv. protokol o nepravidelnosti při přepravě zavazadel.
Písemnou formou do 21 dní od převzetí zpožděného zavazadla pošlete na adresu dopravce reklamaci zpožděného zavazadla.
Schovejte si účtenky od nezbytných hygienických potřeb a šatů, které jste si kvůli zpožděnému zavazadlu zakoupili. Tyto náklady je vám povinen dopravce proplatit.
Po 21 dnech od letu je již zavazadlo považováno za ztracené. Můžete nárokovat zaplacení celého obsahu zavazadla. Ideálně si proto před cestou vyfoťte celý obsah zavazadla a průběžně si uchovávejte účtenky přepravovaných věcí v kufru, bez kterých vám letecký dopravce škodu neproplatí.
Co dělat, když vám poškodili zavazadlo?
Pokud vám dorazí kufr poškozený, vyhledejte v okolí pásu pro výdej zavazadel přepážku Claim Baggage či Baggage Service.
Tam vyplňte Damage Property Report a předložte zavazadlový lístek či letenku.
Mohou po vás na letišti chtít, abyste zavazadlo odevzdali k opravě. Poškozený kufr si pro každý případ vyfoťte.
Pomůžeme získat odškodnění!
Ať se vám při cestování stalo cokoliv, pomůžeme vám získat odškodnění. Stačí vyplnit online formulář a přiložit důkazy, které máte k dispozici. Zdarma posoudíme, zda na finanční kompenzaci máte nárok a případně vám ji pomůžeme získat.