Právo na vaší straně

Na co máte nárok, když nakupujete vánoční dárky přes internet?

10.12.2019

RADY A TIPY

Nakupování vánočních dárků přes internet je častokrát jednodušší a určitě pohodlnější než běžné nákupy v kamenných obchodech. Nejenže se nemusíte prodírat davy lidí, ale dokonce máte i nárok na odstoupení od smlouvy do 14 dní bez udání důvodu.

I při nákupu online však číhají nástrahy, na které byste si měli dát pozor. Balík či samotné zboží může být při doručení poškozeno nebo mohou nastat problémy při reklamaci. Vždy je proto vhodné vědět, na co máte v konkrétních situacích nárok.

Poškozený balík či zboží uvnitř

V předvánočním schnou dopravních společností, ale i balících center prodejce, může lehce dojít k poškození nejen obalu, tedy balíku, ale i samotného zboží uvnitř. Je vhodné si proto vždy při převzetí zásilku důkladně zkontrolovat.

Pokud zjistíte, že je balík poškozen, ihned na to upozorněte kurýra a ideálně ještě před ním zásilku rozbalte a zkontrolujte, zda je zboží v pořádku. Pokud není, balík nepřevezměte a nechte si nepsat protokol o poškození.

Jestliže si poškozeného balíku všimnete až po odchodu doručovatele, nevěste hned hlavu. Poškozený balík ještě nemusí znamenat, že je zničeno i zboží uvnitř. Pokud však zjistíte, že tomu tak je, bezodkladně informujte ideálně písemně prodejce i doručovatele. Škodu by pak měl zaplatit ten, kdo poškození zavinil.

Stejná rada platí i pro případ, že je balík v pořádku, ale i přesto je zboží uvnitř poškozené, případně mu chybí některá z jeho částí. V tom případě je pravděpodobně vina na straně prodejce, u které také zboží neprodleně reklamujte.

Řešíte reklamaci zboží nad 5000 Kč? Pomůžeme!

RADA NA ZÁVĚR: Poškozené zboží či balík před rozbalením si vždy nafoťte nebo natočte, ať máte v případě negativní reakce na reklamaci na prodejce páku v podobně důkazů.

Odstoupení od smlouvy do 14 dní neplatí vždy

Výhoda nákupu vánočních dárku na internetu je ta, že pokud je koupíte v průběhu dvou týdnů před Vánocemi, můžete případně nevhodné dárky bez rizika vrátit. Zákon totiž stanovuje, že při nákupech online je možné odstoupit do 14 dní od kupní smlouvy, a to bez udání důvodu. Lhůta se přitom začíná počítat při převzetí zásilky.

Tento zákon se však nevztahuje na vše, co si na e-shopech objednáte. Pokud například necháte mamince vyrobit speciální hrnek s jejím jménem, pak nárok na bezdůvodné odstoupení nevzniká, to stejné platí i u nákupu spodního prádla nebo třeba časopisů, které již byly rozbaleny.

Na druhou stranu, pokud zbavíte původního obalu například větrák, ale následně zjistíte, že si stejný obdarovaný koupil, můžete jej do 14 dní vrátit i rozbalený, samozřejmě však nepoškozený.

Nákupy na sociálních sítích

V posledních letech mnoho lidí nakupuje vánoční dárky na Facebooku či Instagramu, méně z nich však již ví, že i zde platí stejná práva jako při nákupu v klasickém e-shopu, zejména tedy nárok na odstoupení do dvou týdnů bez udání důvodu.

Pozor však na rozdíl mezi nákupem od obchodníka a nákupem od jednotlivce! Pokud koupíte jako vánoční dárek například šperk od paní, která jej již nenosí, a proto jej k prodeji nabídla na facebookové skupině k tomu určené, pak vám nárok na odstoupení nevzniká.

Reklamace vánočních dárků

V případě, že vánoční dárek později vykazuje vady (mixér nemixuje, baťoh se po měsíci rozpadne atd.), je samozřejmě možné jej reklamovat. V takovém případě máte stejná práva, jako když reklamujete zboží zakoupené v kamenném obchodě.

  • Běžná záruční lhůta je 24 měsíců.
  • Prodejce musí reklamaci vyřídit do 30 dní.
  • V případě třech stejných závad, můžete od smlouvy odstoupit a požadovat vrácení peněz.

Kdo v případě reklamace hradí náklady na poštovné? Může to být kupující i prodávající. V případě, že prodávající předem kupujícího upozorní, že tyto náklady hradit bude, pak je bohužel na zákazníkovi, aby poštovné zaplatil. V opačném případě tyto náklady hradí prodejce.

Neuznaná reklamace?

Neuznal vám prodejce reklamaci, nevyřídil ji do 30 dní nebo odmítl odstoupit do 14 dní a vaše zboží má hodnotu více než 5000 Kč? Pomůžeme! Stačí zadat případ k posouzení online a vše za vás vyřídíme.

Chci řešit reklamaci